Inkluderende fellesskap

Inkluderende fellesskap

Et inkluderende fellesskap er et mål både i LK20 (i overordnet del), i det vanlige arbeidet vi gjør i skolen og i kommunens helhetlige arbeid. Vi løfter derfor frem dette satsingsområdet for alle skolene i Randaberg.

I Randabergskolen skal vi på tvers av skolene og i kommuneorganisasjonen ha felles definisjoner og forståelse av hva inkluderende fellesskap innebærer. Praksis i skolen skal ta utgangspunkt i denne forståelsen. Inkluderende fellesskap utvikles både gjennom opplæring i fag og ved å skape et positivt skolemiljø.

Det er et mål at alle elever blir regnet, og med rette kan regne seg selv, som et fullverdig medlem av skolesamfunnet. Alle elever skal oppleve et raust og støttende læringsmiljø, der den enkelte oppmuntres og stimuleres til faglig og sosial utvikling, og mangfold anerkjennes som en ressurs.

Det er en forventning at skolene driver erfaringsutveksling og innovative forsøkt for å utvikle praksisen videre.

Inkluderende fellesskap

“Skolen skal utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring for alle.” (Udir) 

Inkluderende fellesskap bygger på prinsippet om at alle elever, også de som ikke har et tilfredsstillende læringsutbytte, skal ha tilhørighet til en klasse og ta del i fellesskapet i skolen. Flest mulig elever skal ha læringsutbytte innenfor det ordinære opplæringstilbudet på skolen.

Randabergskolen skal være landsledende innenfor tilpasset opplæring og inkluderende praksis i den ordinære opplæringen, innenfor skolefellesskapet på den enkelte skole og for hver enkelt elev. 

Dette ser vi ved at...

Alle ledere og medarbeidere i Randabergskolen forplikter seg på å snu hver stein i jakten på mestring for den enkelte elev innenfor det ordinære opplæringstilbudet på skolen.

Undervisningsfellesskapet og -tilbudet skal romme og utvikle alle elever.

Skolen skal anvende metoder og teknologi som istandsetter elevene til å delta aktivt og bidra i skolehverdagen, samtidig som de opplever økt selvstendighet og medvirkning.

Elevundersøkelsen gjenspeiler arbeidet som foregår på skolene.

Det er iverksatt innovative tiltak på hver skole.

Felles tiltak for skolene

Årlig gjennomgang og evaluering av resultatene på Elevundersøkelsen på 5.-10. trinn.

Fellestiden seks ganger i løpet av skoleåret disponeres av kommunalsjef for oppvekst. Dette tiden brukes aktivt til refleksjon, erfaringsutveksling og kompetanseheving. Det vil være fellesøkter, økter lokalt på skolene, møtepunkt mellom skolene og eksterne veiledere og forelesere.

Skolene har et aktivt systemarbeid i samarbeid med PPT, der styrking og tilpassing av det ordinære undervisningstilbudet står i fokus. Skolene gjør en kontinuerlig gjennomgang av all spesialundervisning med blikk for om den er hensiktsmessig ut fra elevens behov og målet om inkludering.

Utvikle tiltak i skolebaserte partnerskap med UiS.

Skoleeier følger opp hver skolen gjennom den årlige kvalitetssamtalen, med spesielt fokus på spes.ped.-utviklingen.

Harestad skole

Konkrete tiltak på egen skole for å nå målene i utviklingsstrategien om inkluderende fellesskap

Sammen skaper vi mangfold og mestring, mening og mot. Alle ledd av Harestad skole skal jobbe for å utvikle levende læringsfellesskap og universell opplæring for alle:


Konkrete kjennetegn på hvordan skolen ser at tiltakene over virker

Grødem skole

Konkrete tiltak på egen skole for å nå målene i utviklingsstrategien om inkluderende fellesskap

Konkrete kjennetegn på hvordan skolen ser at tiltakene over virker

Goa skole

Konkrete tiltak på egen skole for å nå målene i utviklingsstrategien om inkluderende fellesskap

Konkrete kjennetegn på hvordan skolen ser at tiltakene over virker