LK20 / Underveisvurdering

LK20 med fokus på underveisvurdering

Fagfornyelsen var den nasjonale satsingen for å etablere Læreplan Kunnskapsløftet 2020 (LK20) som den nye læreplanen i grunnskole og videregående skole. LK20 er nå etablert som den nye læreplanen, men arbeidet med å forbedre hvordan den skal utføres i praksis er en kontinuering prosess.

Vi skal ha spesielt fokus på underveisvurdering gjennom hele grunnskoleløpet. I 2021 ble det gjort større endringer i vurderingsforskriften samtidig som det også kommer en ny opplæringslov. Arbeidet med underveisvurdering er både i forskriften og i den enkelte læreplan gjort til et sentralt element i enkeltelevens læring.

Kompetansebegrepet er i LK20 endret og det krever en praksis hvor læreren planlegger undervisning der eleven kan få vist sin kompetanse i det enkelte fag,  og en metodikk som gir læreren en mulighet til å se kompetansen og gi en tilbakemelding til eleven. Samtidig skal denne prosessen bidra til å gi læreren tilbakemeldinger om hvordan egen undervisning kan bli bedre for den enkelte elev.

Underveisvurdering forgår på alle trinn i grunnskolen. Vi ønsker å se utvikling basert på egne erfaringer hos lærerne og gjennom innovative tiltak på den enkelte skole.

Underveisvurdering


Formålet med vurdering i fag er å fremje læring og lærelyst og å gi informasjon om kompetanse undervegs og ved avslutninga av opplæringa i faga. Grunnlaget for vurdering i eit fag er kompetansemåla i læreplanen i faget. Kompetansemåla skal forståast i lys av teksten om faget i læreplanen. (Forskrift til opplæringsloven § 9-1)

I underveisvurderingen i fag skal elever

Dette ser vi ved at...

Skolene skal ha konkrete tiltak for hvordan intensjonen fra læreplanen ivaretas i forhold til målene om motivasjon, mestring og lærelyst.

Det er iverksatt innovative tiltak på hver skole ut fra punktet over.

Felles tiltak for skolene

Fellestiden seks ganger i løpet av skoleåret disponeres av kommunalsjef for oppvekst. Dette tiden brukes aktivt til refleksjon, erfaringsutveksling og kompetanseheving. Det vil være fellesøkter, økter lokalt på skolene, møtepunkt mellom skolene og eksterne veiledere og forelesere.

Hver skole skal arbeide aktivt med underveisvurdering som tema, og underveisvurdering kommer til å være et fast punkt på skoleledersamlingene (se Organisasjonsutvikling).

Utvikle tiltak i skolebaserte partnerskap med UiS.

Skoleeier følger opp hver skolen gjennom den årlige kvalitetssamtalen.

Harestad skole

Underveisvurdering er en integrert del av undervisningsplanlegging og -gjennomføring. 

Konkrete tiltak på egen skole for å nå målene i utviklingsstrategien om LK20/underveisvurdering

Konkrete kjennetegn på hvordan skolen ser at tiltakene over virker

Grødem skole

Konkrete tiltak på egen skole for å nå målene i utviklingsstrategien om LK20/underveisvurdering

Konkrete kjennetegn på hvordan skolen ser at tiltakene over virker

Goa skole

Konkrete tiltak på egen skole for å nå målene i utviklingsstrategien om LK20/underveisvurdering

Konkrete kjennetegn på hvordan skolen ser at tiltakene over virker